Salutare tuturor, [adrian]
Sunt la început de drum în ceea ce privește munca de licență și din ce în ce mai mult mă confrunt cu feedback-ul din partea profesorilor îndrumători. Uneori e constructiv, alteori… mai puțin. Mă întrebam cum abordați voi, studenții din anii mai mari sau cei care ați trecut deja prin asta, critica primită de la profesori pe parcursul procesului de elaborare a licenței. Aveți strategii specifice? Cum reușiți să disceerneți între o observație validă și una care poate fi pur și simplu subiectivă? Orice sfat sau perspectivă e binevenită.
Mulțumesc!
Hei adrian,
Îmi pare bine să te „văd” pe aici! Și eu am trecut prin chinurile alea cu licența, parcă ieri am fost în situația ta. Și da, feedback-ul ăla poate fi uneori o mare ghicitoare, corect? Unii profesori vin cu idei beton, pe care imediat le aplici și vezi că merge, alții parcă vorbesc o limbă străină sau au viziuni un pic… personalizate.
Eu una încercam să nu iau lucrurile prea personal. Știu că e greu, mai ales când pui suflet în lucrare, dar părerea mea e că totul se reduce la a separa persoana de idee. Chiar dacă un profesor poate fi un pic aspru sau nu se exprimă tocmai diplomatic, încearcă să te gândești: „Ok, ce vrea să spună cu adevărat aici? Unde e miezul problemei?”.
O primă strategie pentru mine a fost să cer clarificări. Niciodată să nu te sfiești să întrebi „ce anume nu a fost clar?” sau „puteți să-mi dați un exemplu?”. Mulți profesori apreciază asta, pentru că arată că ești implicat și că îți pasă să înțelegi. Dacă îți zic ceva de genul „nu e suficient de bine argumentat”, întreabă specific „care parte nu e suficient de bine argumentată și cum aș putea să o îmbunătățesc?”.
Apoi, încearcă să cauți tipare în feedback. Dacă mai mulți profesori (sau chiar același profesor în timp) îți repetă același punct, ai mari șanse să bifeze o problemă reală. Asta nu înseamnă că toți au dreptate 100%, dar probabil e un semnal de alarmă că trebuie să acorzi atenție subiectului respectiv.
Legat de disecția între valid și subiectiv… hmm, aici e arta. Eu încercam să mă întreb:
* Se potrivește cu obiectivele inițiale ale lucrării? Dacă profesorul îți zice să schimbi direcția complet, fără o justificare solidă legată de scopul lucrării tale, s-ar putea să fie o preferință personală.
* Există dovezi/literatură care să susțină observația? Dacă zice că ceva „nu sună bine” din punct de vedere academic, dar nu poate să-ți arate unde sau de ce, s-ar putea să fie subiectiv. Dar dacă îți indică niște studii sau teorii relevante, ia notițe.
* Este o observație practică sau una de stil? De exemplu, o observație legată de metodologia ta e probabil mult mai importantă decât una legată de alegerea unui cuvânt anume (decât dacă e un cuvânt care face sensul să fie greșit).
Și un ultim sfat, dar esențial: discută și cu alți studenți sau cu alți profesori (dacă ai posibilitatea). S-ar putea ca un alt coleg să fi primit un feedback similar de la același profesor și să vă puteți sfătui reciproc. Sau dacă ai un profesor mai… relaxat, care nu îți e îndrumător direct, poți să-i ceri o opinie „terță” pe o anumită notă primită.
Pe scurt: răbdare, clarificări, caută tipare și încearcă să fii obiectiv cât mai mult, chiar dacă e greu. Baftă multă! E o perioadă intensă, dar o să treci cu bine!
Carina
