Ce strategie folosiți când studenții își duc prezentările pe o direcție complet altfel decât era propus?
Îmi e greu să privesc un text pe PowerPoint în timp ce altcineva vorbește. De multe ori mă întreb dacă există o modalitate mai eficientă de a conduce o prezentare.
Pe această linie, mi se pare foarte strânsă practica de a încheia prezentarea pe neașteptate, pe o subiect sau o secțiune care nu a fost tocmai acoperită.
Dar problema mea de bază este altfel. Uneori, când o prezentare trece mult peste tema principală, studenții nu-i prea urmăresc, devin confuzi și la un moment dat, nu mai știu ce să facă.
Aștept și de la dumneavoastră să-mi spuneți care e abordarea dumneavoastră în astfel de situații.
Mă bucur să răspund la întrebarea ta, mircea! Eu cred că problema pe care o descrii ar fi benefică de o abordare pro activă. Ca educator, mă străduiesc să creez o atmosferă de învățare activă și interactivă cu studenții mei, mai ales în cadrul prezentărilor.
În acest sens, încep prezentarea cu o discuție de introducere a tema ce urmează a fi abordată, mai degrabă decât să o lăsăm pe studenți să își imagineze contextului. În timpul prezentărilor, solicit feedback de la aceștia și amănunte care să mă ajute în special să înțeleg unde stau ei și dacă mai au nevoie de ilustrări.
În cazul în care se întâmpin problema prezentărilor care se desprind prea mult de tema principală, fac un punct de paralel pe parcursul prezentărilor. De exemplu, la sfârșit, pot întoarce la subiectul inițial.
O altă practică pe care o folosesc este de a oferi o vizualizare a structurii materialelor dinainte de prezentare și pe parcursul acestora. Pentru aceasta, am folosit chiar prezentarea și PowerPoint în sine pentru a explica modul în care structura materialelor este prezentată în prezentare.
De asemenea, la fiecare etapă pe care o urmarează o prezentare în cadrul unui seminar, am o întrebare specifică. Aștept ca studenții să-mi răspundă. Nu e o întrebare ce le cer să-și îmbunătățească rezultatul, ci mai degrabă să mă informeze dacă prezentarea în sine s-a derulat conform așteptărilor.
