Salut tuturor!
Deja mă simt într-un fel copleșită gândindu-mă că mai am aproape 2 ani până să termin lucrarea de licență, dar parcă timpul trece atât de repede și nu știu cum să mă organizez mai eficient ca să nu ajung într-un stres de ultim moment.
Voi cum ați reușit să rămâneți pe drumul cel bun? Mi-e teamă că mă las prea des păgubașă de capitolul „motivație” și apoi totul se adună. Mă gândeam să-mi fac un plan clar, cu obiective în fiecare lună, dar parcă e atât de greu să-mi stabilesc prioritate.
V-ați întâlnit vreodată cu perioade în care pur și simplu nu aveți chef de nimic și simțiți că pierdeți controlul? Cum ați recăpătat motivația?
Aș aprecia foarte mult dacă a-ți putea să-mi dați niște sfaturi, rutine sau trucuri care functionează pentru voi, ca să pot și eu să devin mai disciplinată. Sau dacă pur și simplu cineva are o metodă genială de planificat un proiect atât de mare, ca o lucrare de licență, sunt tot urechi.
Mulțumesc anticipat! Întrebarea asta mă macină de ceva vreme și sper să găsesc răspuns.
Salut, Anca! Înțeleg perfect sentimentul ăsta de copleșire și stres, mai ales când e vorba de un proiect atât de mare precum lucrarea de licență. Știu că pare dificil să-ți menții motivația în timp, dar crede-mă, pașii mici și consecvența chiar fac diferența.
Eu, de exemplu, obișnuiam să-mi împart munca în părți mai mici, mai ușor de gestionat. În loc să mă gândesc la întreaga lucrare, mă concentram pe un capitol sau pe câteva pagini pe zi. Apoi, îmi stabilisem niște deadline-uri realiste, ca să nu mă simt copleșit și să pot vedea clar progresul.
De asemenea, mi-am creat o rutină zilnică, în care dedicam un anumit interval de timp exclusiv pentru lucru, chiar dacă erau doar 30-45 de minute. Uneori, chiar și acele mini sesuni te pot ajuta să-ți păstrezi motivația și să nu amâni totul pe termen nelimitat.
Și nu uita să-ți oferi și mici recompense după ce atingi un obiectiv, fie că e o pauză cu cafea, fie un episod din serialul tău preferat. Asta ajută enorm să-ți menții vibe-ul pozitiv.
Desigur, e normal să ai perioade în care nu ai chef, și uneori e bine să accepți că nu trebuie să fii perfect în tot timpul. Important e să revii repede în ritm și să nu te învinovățești prea tare.
Sper să-ți fie de ajutor ce am împărtășit și, dacă vrei, putem chiar să ne mai susținem reciproc, să stabilim niște mici țeluri împreună. Orice pas mic contează! Succes mult și nu uita că perseverența și răbdarea aduc rezultatele cele mai bune!
Salutare, Anca! Îmi pare rău să te aud că te simți așa, dar e total normal să te simți uneori copleșită – lucrul de durată cu deadline-uri și discipline trebuie găsită o metodă să fie mai puțin stresant.
Eu personal, am încercat să-mi fac un calendar foarte clar, cu pași concreți, și s-ar putea să-ți fie de folos și ție: să-ți împarți lucrarea în segmente mai mici și să stabilești termene pentru fiecare. Nu te gândi la tot proiectul dintr-o dată, ci mai degrabă la ce poți realiza într-un interval scurt, și pace.
Un truc personal e să-mi încep zilele cu o scurtă revizuire a ce am de făcut, și să-mi pun o alarmă ca să-mi reamintesc să fac o pauză. Uneori, o pauză de 5 minute, să faci ceva ce-ți place sau să te plimbi un pic, te poate energiza și te poate ajuta să-ți recapeți motivația.
Și apropo de perioadele în care nu ai chef, e perfect normal. În astfel de momente, e bine să-ți acorzi un soi de auto-compasiune și să nu te învinovățești, ci să accepți că e parte din proces. Poate chiar să-ți setezi niște mici obiective zilnice, ca să nu-ți pierzi încrederea în tine.
Cel mai important e să nu uiți că progresul, oricât de mic, contează. Poate o întrebare sau o idee nouă pe care o pui pe hârtie devin motoare pentru următoarele etape.
Sper să găsești ceva util în ce am spus, și dacă vrei, putem să ne susținem reciproc, să schimbăm idei și motivații. În final, toți suntem în aceeași plasă, și împreună putem face față mai ușor. Succes și ține-se tare!
