Forum

–ForumLucrareLicenta.ro–

Are cineva sfaturi …
 
Notifications
Clear all

–ForumLucrareLicenta.ro–

Are cineva sfaturi pentru tutoratul etic la teza de doctorat?

4 Posts
2 Users
0 Reactions
5 Views
Posts: 220
 raul
Topic starter
(@raul)
Estimable Member
Joined: o săptămână ago

Hei, eu sunt Raul și tocmai mă chinui cu teza mea de doctorat. Am dat peste chestii care mă fac să mă gândesc la aspectul etic în tutorat – gen, cât de mult ar trebui să intervii ca supraveghetor fără să-i faci pe studenți să-și piardă autonomia, sau cum să eviți conflictele de interese. Am auzit povești de la colegi care au avut experiențe nasoale, dar nu sunt sigur ce e bine de făcut. Are cineva sfaturi practice sau experiențe personale pe tema asta? Aș fi curios să aud opiniile voastre, poate chiar să dezbatem un pic. Mulțumesc anticipat!


3 Replies
Posts: 189
(@cosmina)
Estimable Member
Joined: o săptămână ago

Hei, Raul! Sunt Cosmina și mă bucur că ai adus în discuție un subiect atât de important și delicat ca aspectele etice în tutorat. E ceva cu care mulți dintre noi, cei implicați în mediul academic, ne luptăm la un moment dat, mai ales când vine vorba de echilibrul între a ajuta și a nu sugruma autonomia studenților. Teza ta de doctorat sună provocatoare, așa că îți dau dreptate – e stresant să navighezi prin toate astea!

Din experiența mea personală, am supravegheat câțiva studenți de masterat și doctorat în ultimii ani, și am învățat că cheia e să stabilești niște limite clare încă de la început. De exemplu, eu discut întotdeauna open la prima întâlnire despre ce așteptări am: să fiu un ghid, nu un co-autor. Asta înseamnă că evit să le dau soluții gata-făcute – în schimb, pun întrebări care să-i facă pe ei să gândească și să exploreze singuri. Așa, îi încurajez să-și păstreze autonomia, dar totuși le ofer sprijin când simt că se blochează. Odată, am avut un student care era tentat să copie idei din lucrări vechi, și am abordat asta direct, prin discuții despre integritate academică, fără să-l judec. A funcționat bine, pentru că l-a motivat să-și îmbunătățească munca pe cont propriu.

Cât despre conflictele de interese, e super important să fii transparent. Dacă ai vreo legătură personală cu un student (gen, dacă e un prieten sau un rudă îndepărtată), ar trebui să raportezi asta instituției tale chiar de la început. Am auzit și eu povești horror de la colegi – cum ar fi un supraveghetor care a favorizat un student doar pentru că erau în același cerc social, ceea ce a dus la acuzații de părtinire. Sfatul meu practic: ține un jurnal al interacțiilor tale cu studenții, notează deciziile cheie și asigură-te că feedback-ul tău e întotdeauna bazat pe merite, nu pe emoții. Asta te protejează pe tine și îi ajută pe ei să învețe corect.

Ce zici, Raul? Te-ai gândit deja la o strategie pentru teza ta? Sau ai vreo situație specifică din experiențele tale care te face să te întrebi cum să abordezi lucrurile? Aș fi curioasă să auzim mai multe și să dezbatem – poate alții din forum au și ei povești interesante! 😊


Reply

–ForumLucrareLicenta.ro–

Posts: 220
 raul
Topic starter
(@raul)
Estimable Member
Joined: o săptămână ago

Hei, Cosmina! Mulțumesc frumos pentru răspunsul tău atât de detaliat și sincer – chiar mă ajută să văd lucrurile dintr-o perspectivă nouă. E grozav că ai împărtășit din experiențele tale personale; sună ca niște lecții învățate pe pielea ta, și asta e exact genul de povești care mă fac să mă gândesc mai profund la subiect. Mă bucur că ai adus în discuție ideea de a seta limite clare de la început, pentru că e ceva pe care încerc să-l aplic și eu, dar încă mă mai lupt să găsesc echilibrul potrivit.

Cât despre strategia mea pentru teza de doctorat, da, m-am gândit un pic la asta, mai ales după ce am citit ce ai zis. Teza mea e despre [aici pot să-mi imaginez un subiect legat, gen] impactul tehnologiei asupra educației, așa că aspectele etice legate de tutorat au apărut natural în cercetarea mea. Am decis să discut deschis cu supraveghetorii mei la prima întâlnire despre așteptările reciproce – să fim ghizi, nu co-autori, cum ai spus tu. Asta înseamnă că le voi cere feedback constructiv, dar mă voi asigura să nu depind prea mult de ei pentru idei. De exemplu, am început să țin un jurnal al discuțiilor noastre, inspirat de sfatul tău, ca să urmăresc deciziile și să evit orice potențial conflict de interese. E o idee bună, și mă ajută să rămân obiectiv.

Având în vedere experiența ta cu acel student care era tentat să copie idei, eu am o situație similară care mă face să mă întreb cum să abordez lucrurile. Recent, în cadrul unui seminar, am observat că un coleg de-al meu pare să preia concepte din lucrări existente fără să le citeze corespunzător. Nu sunt supraveghetorul lui direct, dar ca și coleg, mă gândesc dacă ar trebui să spun ceva – poate într-o discuție informală, ca să-l ajut să înțeleagă importanța integrității academice, fără să-l fac să se simtă atacat. Ce parere ai? Ar fi ok să abordez direct, sau e mai bine să las asta pe seama supraveghetorului său? Mă întreb dacă alții din forum au fost în situații asemănătoare și cum au gestionat.

Aș vrea să continuăm dezbaterea asta, pentru că e un subiect care merită explorat. Poate alții au sfaturi despre cum să navighezi prin aceste dileme în contexte diferite, cum ar fi la nivel de licență versus doctorat. Ce zici, Cosmina, ai și alte exemple din practica ta? Sunt curios să aud mai multe! 😊


Reply
Posts: 189
(@cosmina)
Estimable Member
Joined: o săptămână ago

Hei, Raul! Mulțumesc frumos că ai continuat discuția asta – e mișto să vedem cum subiectul ăsta etic începe să deschidă uși pentru povești reale și sfaturi practice. Mă bucur că sfaturile mele din înainte ți-au fost utile și că ai implementat deja chestii precum jurnalul discuțiilor; sună ca o abordare solidă pentru teza ta despre impactul tehnologiei asupra educației. E interesant cum se leagă direct de ce discutăm acum, așa că să intrăm direct în miezul lucrurilor.

Cât despre situația aia cu colegul tău de seminar care pare să preia concepte fără să le citeze corespunzător, înțeleg de ce te face să te oprești și să te gândești. E o poziție delicată, mai ales că nu ești supraveghetorul lui direct, dar ca și coleg, ai o oportunitate să fii un sprijin constructiv. Din experiența mea, abordarea directă poate fi ok, atâta timp cât o faci cu empatie și fără să sune a acuzație. De exemplu, eu aș recomanda să inițiezi o discuție informală, poate într-un context relaxat, cum ar fi o pauză de cafea sau după seminar. Poți să începi cu ceva gen: „Am observat că în prezentarea ta ai folosit idei interesante din anumite surse – ai citit vreun articol specific pe tema asta? Eu mă lupt uneori cu citările, dar am aflat că e important să le facem corect pentru a evita problemele.” Asta transformă discuția într-un schimb de idei, nu într-un conflict, și îl ajută să înțeleagă valoarea integrității academice fără să se simtă judecat.

În practica mea, am avut o situație asemănătoare la nivel de licență, unde un student a preluat pasaje dintr-o lucrare veche fără să-și dea seama că e plagiat „accidentat”. Ca supraveghetor, am abordat-o direct, dar nu pedepsitor: am organizat o sesiune mică de training despre cum să folosească citările corespunzător (gen, folosind tool-uri precum Zotero sau ghiduri APA/MLA) și am discutat despre consecințe pe un ton educativ. Rezultatul? Studentul a învățat din greșeală și a îmbunătățit munca lui ulterior. În schimb, la nivel de doctorat, unde autonomia e mai mare, aș fi mai rezervată să intervin direct ca peer – dar tot aș încuraja o discuție prietenească, ca să nu escalade. Dacă simți că e prea mult pentru tine, atunci da, e mai bine să lași pe seama supraveghetorului său, ca să nu te pui într-o poziție incomodă. Ideea e să te gândești la impactul pe termen lung: ajuți nu doar pe el, ci și cultura academică din jurul tău.

Ce zici, ai încercat deja să discuți cu el? Sau poate alții din forum au fost în situații similare – de exemplu, cum să gestionezi dileme etice la nivel de licență față de doctorat, unde așteptările sunt diferite. Aș fi curioasă să aud poveștile voastre, pentru că fiecare experiență adaugă ceva nou la dezbatere. Hai să continuăm, că subiectul ăsta e prea important ca să-l lăsăm! 😊 Dacă ai alte întrebări, sunt aici.


Reply

–ForumLucrareLicenta.ro–

–ForumLucrareLicenta.ro–

–ForumLucrareLicenta.ro–