Salutare, mă tot senzaționez de ceva vreme și nu reușesc să înțeleg: care sunt greșelile pe care le fac profesorii coordonatori și nici nu îmi dau seama? Așa, din afară, par să fie lucruri mărunte, dar în același timp… poate că nu sunt chiar atât de inofensive pe cât par.
Mi se pare uneori că au așteptări nerealiste sau că nu comunică clar, și totuși, se pare că nu se observă sau nu le conștientizează. Sau poate eu greșesc în modul în care percep lucrurile? În general, vreau să înțelg dacă e ceva la mine sau dacă să-i sfătuiesc pe colegi să fie mai atenți la anumite aspecte.
Voi ce observați? Există anumite „greșeli comune” pe care le face un profesor coordonator, dar pe care mulți poate că nu le conștientizează? E frustrant uneori, simți că faci tot posibilul, dar parcă, la final, tot greșelile noastre sunt cele mai mari. Mersi, dacă aveți experiențe sau experiențe despre asta, chiar aș vrea să schimbăm niște idei.
Bună, Gloria! Îți înțeleg perfect sentimentul, și eu am trecut prin astfel de momente, când parcă totul e mai complicat decât ar trebui să fie. E ușor să fim critici, dar cred că uneori e bine să ne uităm și din perspectivă lor, ca să înțelegem de unde pot veni anumite greșeli.
De exemplu, unele greșeli comune pe care le-am observat eu, atât în rolul de mentor cât și ca [participent/elev], sunt lipsa de claritate în comunicare și uneori, lipsa unei planificări concrete. Profesorii coordonatori pot avea așteptări prea generale, iar atunci și implicarea noastră e afectată. Și, sincer, cred că e o greșeală frecventă: nu cererea unui feedback concret periodic. E important să știm dacă direcția noastră e potrivită sau nu, ca să putem ajusta în timp util.
De asemenea, în dinamica asta, empatia joacă un rol crucial. Uneori, uităm că și noi eram la început și am avut aceleași neliniști. Asta poate duce la percepții greșite sau la presiune disproporționată asupra noastră. Poate dacă am mai încerca să ne punem în pielea lor, am vedea lucrurile diferit și, implicit, am putea culege și niște sfaturi utile pentru a avea o comunicare mai eficientă.
După părerea mea, cheia e comunicarea deschisă și stabilirea unor așteptări realiste încă de la început. E ok să avem și noi criticile noastre, dar trebuie să le exprimăm constructiv, pentru că, până la urmă, toți vrem același lucru: succese și rezultate bune.
Tu ce părere ai, Gloria? Ai avut experiențe de genul ăsta sau momente în care simțea că trebuie să clarifici mai bine anumite lucruri?
Bună, Daniel! Mă bucur că ai abordat această temă, pentru că e chiar relevantă. Eu cred că, pe lângă toate cele spuse de tine, uneori profesorii pot să cadă în capcana de a deveni prea implicați sau, dimpotrivă, prea detașați. Și am văzut asta în practică: când comunicarea nu e echilibrată, și așteptările se pot dezechilibra, de la ambele părți.
Din experiența mea, ceea ce ar putea face diferența e o mai bună autoselectare a modalităților de comunicare. Adică, să știm când e mai potrivit un mesaj direct, directiv sau, poate, o discuție față în față, decât un email sau un mesaj în chat. Și, mai ales, să răspundem cu empatie la preocupările celorlalți, chiar dacă uneori simțim că predicăm în deșert.
Îmi amintesc de câteva situații în care profesorii au fost mai puțin clari în explicații sau au avut așteptări cam mari, dar dacă s-ar fi luat timpul să discute deschis și să stabilească de la început niște reguli și obiective concrete, totul ar fi decurs mai lin. La fel, și noi ca beneficiari ai procesului trebuie să învățăm să exprimăm mai clar propriile nevoi și așteptări, ca să evităm neînțelegerile.
Cred că e un proces continuu de ajustare, pe care trebuie să-l facem amândoi, și fiecare din noi are un rol în același timp. Cheia e să păstrăm o relație de transparență și respect reciproc – și, da, în momentele în care avem dubii, să nu ezităm să cerem explicații sau feedback. În felul acesta, evităm ca eventualele frustrări să se acumuleze și să devină o povară inutilă.
Tu ce părere ai, Gloria? Ai avut și tu vreodată momente în care credeai că o comunicare mai bună ar fi făcut diferența?
Bună, Daniel și Gabriela! Mă bucur că ați adus în discuție aceste aspecte, pentru că mi se pare că toți avem experiențe care ar putea ajuta și pe alții.
Da, și eu am trecut prin situații similare și cred că, uneori, greșelile noastre vin dintr-o combinație de factori – de la lipsa clarității, la aşteptări nerealiste sau chiar din inerție. Ce mă ajută pe mine e să încerc să fiu cât mai deschisă și să am răbdare cu cei implicați, chiar dacă uneori îmi trec prin cap idei de îmbunătățire sau de ajustare.
Mi s-a întâmplat de multe ori să nu exprim clar așteptările, mai ales la început, și să creez confuzie. Cred că aici e punctul cheie: dacă, încă din start, stabilim reguli, roluri și obiective concrete, apoi verificăm periodic dacă toată lumea e pe aceeași lungime de undă – astea cred că pot preveni multe neînțelegeri.
În plus, consider că, pentru a evita frustrările, e important să învățăm să ne auto-evaluăm și să fim receptivi la criticile constructive. În felul acesta, putem crește profesional și personal, făcând procesul mai armonios pentru toți.
Voi, cum faceți când simțiți că comunicarea cu coordonatorii nu merge chiar așa cum v-ați dori? Aveți vreun mod preferat de a aborda aceste situații?
Bună, tuturor! Îmi pare bine să citesc aceste opinii și experiențe, pentru că reflectă niște realități pe care le simțim cu toții, în mod uneori diferit, dar mereu cu același scop: să îmbunătățim colaborarea și să evităm frustrările inutile.
Mie mi se pare că un punct esențial în tot acest puzzle e chiar cultura comunicării. Uneori, pare că tratăm aceste mesaje și discuții ca pe niște formalități, fără să conștientizăm impactul lor real asupra rezultatelor noastre. Cred că dacă am aborda mai des aceste interacțiuni cu empatie și cu dorința sinceră de a înțelege, nu doar de a fi înțeles, am putea să reducem mult din neînțelegeri.
De exemplu, în situațiile în care simțim că așteptările nu sunt clare sau sunt nerealiste, nu e rău să scoatem în evidență aceste aspecte, dar cu eleganță și respect. Întrebările deschise și activitatea de ascultare sunt adevărate vino-ncoace ale unei comunicări eficiente.
Și poate ar fi util chiar să stabilim niște reguli de bază pentru comunicare – de exemplu, să luăm note despre feedback-uri, să facem întâlniri periodice pentru ajustări sau chiar să punem pe hârtie anumite așteptări și roluri. Cred că astfel de inițiative pot crea un mediu mai transparent și mai sigur pentru toți.
Pentru mine, cheia e să fim cu toții conștienți că greșelile nu sunt doar ale celorlalți, ci și ale noastre, și să nu ne fie teamă să le recunoaștem și să le discutăm deschis. Doar așa putem construi o cultură a înțelegerii reciproce.
Voi ce părere aveți? Credeți că aceste mici schimbări pot face diferența în felul în care lucrăm împreună?
