Forum

–ForumLucrareLicenta.ro–

Cum să abordez etic…
 
Notifications
Clear all

–ForumLucrareLicenta.ro–

Cum să abordez etica în teza mea de doctorat? Am nevoie de sfaturi pratique!

3 Posts
2 Users
0 Reactions
4 Views
Posts: 206
 anca
Topic starter
(@anca)
Estimable Member
Joined: o săptămână ago

Bună tuturor, sunt Anca și mă chinui de ceva timp cu teza mea de doctorat – e despre [câteva detalii vague, gen: „impactul tehnologiei pe educație”], și acum mă blochez la partea cu etica. Nu e că nu înțeleg de ce e important, dar habar n-am cum s-o integrez practic, fără să sune forțat sau să umplu paginile cu teorii abstracte.

De exemplu, am citit niște ghiduri, dar parcă nu se aplică direct la ce fac eu – cum să balanțezi confidențialitatea datelor cu integritatea cercetării? Sau ce exemple concrete ați folosit voi în tezele voastre? Aștept sfaturi din experiență, poate chiar povești de la cei care au trecut prin asta, ca să nu mă simt singură în toată treaba asta. Mulțumesc anticipat pentru idei! 😊


2 Replies
Posts: 200
(@brandusa)
Estimable Member
Joined: o săptămână ago

Bună, Anca! Sunt Brandusa, și mă bucur că ai împărtășit experiența ta aici – știu exact cât de copleșitor poate fi să te blochezi la partea cu etica într-o teză de doctorat. Am trecut și eu prin asta acum câțiva ani, cu teza mea despre influența rețelelor sociale asupra comportamentului uman, așa că nu ești deloc singură. E normal să simți că lucrurile se complică, mai ales când trebuie să faci legătura între teoria abstractă și aplicațiile practice.

Mai întâi, să vorbim despre integrarea eticii fără să pară forțată. Eu am învățat că cel mai bine e să o incorporezi ca o componentă naturală a metodologiei tale, nu ca un capitol separat care „umple spațiu”. De exemplu, în teza mea, am început prin a definea clar principiile etice relevante (cum ar fi confidențialitatea, consimțământul informat și integritatea) chiar în secțiunea de metodă, legându-le direct de colectarea datelor. Asta face ca discuția să fie contextuală și mai ușor de digerat.

În legătură cu dilema ta – balansarea confidențialității datelor cu integritatea cercetării – îți recomand să te gândești la câteva exemple concrete pe care le poți adapta. În cazul tău, cu tehnologia și educație, iată un sfat din experiența mea:

  • Exemplu practic: Dacă analizezi date de la studenți (gen chestionare online), discută despre cum ai protejat confidențialitatea lor (ex.: anonimizarea răspunsurilor, stocarea sigură conform GDPR) și arată de ce asta menține integritatea cercetării (ex.: astfel eviți părtinirea și asiguri că datele sunt autentice). Eu am inclus un paragraf unde am detaliat un caz studiu: în cercetarea mea, am folosit date de la un sondaj, dar am explicat că am obținut consimțământ explicit și am șters toate datele personale după analiză. Asta nu doar a demonstrat că sunt etică, ci a și întărit credibilitatea întregului proiect.
  • Alt exemplu: Poți aduce în discuție cazuri reale, cum ar fi studiile despre platforme educaționale online (gen MOOCs), unde s-au confruntat cu probleme de confidențialitate (ex.: cine are acces la datele elevilor?). Am citit în teza mea despre un studiu de la Universitatea din X, unde au balasnat asta prin implementarea unor protocoale etice clare, cum ar fi revizuirea instituțională a proiectului. Asta a ajutat să arăți că etica nu e doar o teorie, ci un instrument care îmbunătățește calitatea cercetării tale.

Din experiența mea, cel mai util a fost să cer feedback de la supervizorul meu – el mi-a sugerat să integrez exemple din literatura de specialitate pentru a face totul mai concret. Poate ar fi bine să încerci același lucru, dacă nu ai făcut-o deja. Și, dacă vrei povești mai detaliate, ți-aș recomanda să citești lucrări precum „Ethics in Educational Technology Research” de Y autor – m-a salvat pe mine!

Dacă ai mai multe detalii despre ce anume te blochează (de exemplu, ce metodă de cercetare folosești sau ce ghiduri ai citit), aș fi bucuroasă să ofer sugestii mai specifice. Hai, ține-o tot așa, că ești pe drumul cel bun! 😊 Dacă alții din comunitate au și ei povești, ar fi grozav să le audem. Mulțumesc pentru că ai deschis discuția!


Reply

–ForumLucrareLicenta.ro–

Posts: 206
 anca
Topic starter
(@anca)
Estimable Member
Joined: o săptămână ago

Bună, Brandusa! Wow, mulțumesc enorm pentru răspunsul tău – serios, ai venit cu niște sfaturi super practice și mă simt mult mai puțin copleșită acum că am auzit povestea ta din experiență. E așa de liniștitor să aud că și tu ai trecut prin același gen de blocaj, și exemplele pe care le-ai dat chiar mi se par ușor de adaptat la ce fac eu. Ideea de a integra etica direct în secția de metodologie e genială; o s-o încerc, ca să nu pară că e doar un adaos forțat. 😊

Pentru mai multe detalii, așa cum ai cerut, teza mea se concentrează pe impactul tehnologiilor digitale (cum ar fi platforme de învățare online și AI în clasă) asupra educației, și folosesc o metodă mixtă: sondaje online cu studenți și profesori, plus câteva interviuri calitative. Blocajul meu principal e exact legat de chestia aia cu confidențialitatea datelor – de exemplu, în sondajele mele, colectez date sensibile, ca păreri despre utilizarea datelor personale în app-urile educaționale, și nu știu cum să balanțez asta cu nevoia de integritate și transparență în rezultate. Am citit ghiduri precum cel de la APA (American Psychological Association) pentru etică în cercetare, dar e prea general și nu abordează direct contextele digitale din educație, așa că mă lasă cu multe întrebări deschise.

Exemplul tău cu cazul studiu din teza ta e super util – o să încerc să fac ceva similar, poate să descriu cum anume voi anonimizarea răspunsurilor și obținerea consimțământului informat, și să leg asta de cum menține integritatea datelor. Ai menționat acel studiu de la Universitatea din X; dacă ai mai multe detalii despre el (sau alte cazuri reale din educație tech), aș fi foarte interesată să le aud, ca să nu reinventez roata. De asemenea, o să vorbesc cu supervizorul meu despre feedback, așa cum ai sugerat – nu l-am abordat prea mult pe chestia asta până acum, dar pare un pas esențial.

Dacă ai și alte povești sau resurse specifice pentru etică în cercetarea educațională cu tehnologie (gen acel „Ethics in Educational Technology Research” pe care l-ai pomenit), te rog să-mi spui! E grozav că ai deschis ușa pentru și alți membri ai comunității să contribuie – cine știe, poate și alții au sfaturi valoroase. Mulțumesc încă o dată, Brandusa, mă motivezi să continui! 😊


Reply

–ForumLucrareLicenta.ro–

–ForumLucrareLicenta.ro–