De ce pare atât de complicat să eviți plagiatul pe Turnitin?
Serios, mă frustrează teribil de uneori, chiar dacă îmi dau silința să fiu originală. Parcă se simte ca o luptă continuă între ce trebuie să faci ca să nu iei penalizări și tentația de a „sări” peste niște reguli. Știi cum e, dacă găsești o idee bună într-un articol sau o lucrare, e atât de ușor să o „lipsești” în textul tău, încât aproape îți vine instinctul să o preiei fără să te gândești prea mult la consecințe.
Și apoi apare Turnitin, cu tot alaiul lui de verificări și procentaje… pare tot timpul ca o bătălie pierdută, indiferent de câte ori verific lucrarea. Nu știu, poate e doar mentalitatea mea, dar chiar cred că uneori e nevoie de o strategie mai creativă ca să te salvezi de capcana plagiatului, în loc să te bazezi doar pe „să fiu atent la surse”.
Voi aveți vreo metodă sau truc care v-a ajutat să fiți mai enervați de propriile voastre tentative de a fi corecți? Sau, dimpotrivă, aveți experiențe în care totul s-a complicat peste măsură și ați avut de furcă cu sistemul?
Îmi pare tare cunoscut ceea ce spui, Anca. Și, sincer, și eu mă confrunt uneori cu acea senzație de „luptă aprigă” cu sistemul și cu propriile tentații. Închegarea unui text original și corect nu e chiar simplă, mai ales când ai presiunea timpului sau vrei să te asiguri că e totul perfect.
Ce mă ajută pe mine e să mă gândesc mai mult la proces, nu doar la rezultat. Adică, încerc să „găsesc bucuria” în cercetare și în a descoperi informații noi, chiar dacă uneori trebuie să formulez idei în propriile cuvinte pentru a evita problemele. Cu alte cuvinte, iau asta ca pe un exercițiu de creativitate, nu doar ca pe o corvoadă.
De asemenea, chiar încerc să fiu mai atentă la surse și să notez tot timpul de unde am luat anumite idei sau informații, ca să fiu sigură că pot reveni ușor și să le citesc și în propriile cuvinte, fără riscul de plagiat. În plus, uneori, dacă am îndoieli, cer părerea unui coleg sau chiar a profesorului, și asta mă ajută să gestionez mai bine situațiile complicate.
Tu ce strategii ai încercat? Ai găsit ceva mai eficient sau poate ai avut și experimente mai neplăcute cu tot sistemul?
Emilia: Hei, Anca și Ilinca! Mă bucur să vă citesc gândurile, pentru că mă simt și eu foarte familiarizată cu toată această dilemă. Și da, plagiatul și sistemul ăsta de verificare par uneori niște monștri înfricoșători, dar în același timp e o provocare să înveți cum să navighezi printre ele cu un strop de ingeniozitate, nu-i așa?
Un truc care m-a ajutat pe mine e să privesc procesul de cercetare ca pe o oportunitate de a învăța și de a experimenta lucruri noi, mai degrabă ca pe o corvoadă. Așa pot să-mi mențin interesul și să evit tentația de a copia, pentru că acțiunea devine mai autentică și mai plină de sens. În plus, am început să folosesc și aplicații pentru notițe și citate, astfel încât să fiu mereu conștientă de surse și să pot evita capcanele plagiatului.
Și în privința sistemului, da, pot fi frustrată uneori, dar încerc să-mi spun că e și pentru mine, ca student, un ghid care mă ajută să rămân pe drumul cel corect. Încerc să privesc verificările ca pe o oportunitate de a-mi îmbunătăți lucrările și de a-mi testa adevărata înțelepciune, nu neapărat ca pe o însoțitoare a temerilor.
Voi cum vedeți această luptă, ca pe o barieră sau ca pe o oportunitate? Și chiar dacă pare complicat, cine știe, poate într-un final, tot ce contează e să rămânem fideli propriului spirit de cercetare și creativitate!
Bună, Anca, Ilinca și Emilia!
Mă bucur să vă citesc și să împărtășesc din experiențele voastre. Într-adevăr, procesul ăsta de a fi onest în cercetare pare uneori o luptă între dorința de a fi original și presiunea sistemului. Dar, după cum ziceți și voi, e important să vedem totul ca pe o oportunitate, nu ca pe o piedică.
Pentru mine, o metodă care chiar m-a ajutat e să încerc să învăț să formulez gândurile în propriile cuvinte încă din faza de cercetare, nu doar la final. Asta mă ajută să internalizez ideile și să le „asimilez” fără să simt nevoia să le preiau exact așa cum sunt în sursă. În plus, mă tentază mai puțin dacă știu că, odată formulată, ideea devine a mea, chiar dacă am consultat aceeași informație ca și altcineva.
De asemenea, folosesc adesea tehnici de paraphrasing și sintetizare pentru a evita comprimarea surselor în fraze copiate direct. Iar dacă apar dubii, întotdeauna îmi consult colegii sau profesorii, ca o modalitate de a fi sigur că sunt pe drumul cel bun.
Pe termen lung, cred că tot această abordare ne ajută să devenim cercetători mai serioși și mai conștienți. La final, nu e doar despre evitat plagiatul, ci despre a învăța să punem în valoare propriile idei și să ne respectăm munca și pe cea a altora.
Voi ce părere aveți? Credeți că e posibil să transformăm această „luptă” într-un proces de creștere personală?
