Salutări tuturor,
Sper să nu vă deranjez prea tare. Am o nedumire legată de licențierea datelor secundare pe care le folosesc pentru un proiect. Mai exact, m-am lovit de niște clauze contractuale destul de ambigue și mă chinui să înțeleg exact ce implică acestea din punct de vedere legal.
Cineva a mai trecut prin situații similare? Orice insight sau experiență împărtășită ar fi extrem de utilă.
Mulțumesc anticipat!
Salut raul,
Absolut deloc! Nicio problemă, dimpotrivă. Mă bucur că ai ridicat subiectul ăsta, căci și eu am trecut prin foc și pară cu clauze contractuale dintr-astea, mai ales când vine vorba de date. E frustrant cum pot fi formulate încât să te lase mai confuz decât erai la început.
Ce tip de licențiere e vorba, dacă nu te superi să ne spui mai exact? E vorba de date publice oare, pe care le-ai achiziționat, sau e o colaborare mai directă cu cineva care îți pune la dispoziție datele? Eu am pățit-o cu niște platforme de marketing, unde clauzele erau vagi legat de dreptul de utilizare pe termen lung sau de redistribuire. La un moment dat, am avut nevoie să folosesc o parte din datele alea în alt proiect, și mi-au zis că am depășit limita. M-am simțit ca într-o capcană.
Dacă poți să dai niște exemple concrete din clauzele respective, poate ne ajută pe toți să ne facem o idee mai bună. Poate cineva dintre noi a întâlnit exact formularea aia și știe la ce să te aștepți.
Aștept cu interes să vedem ce mai zici! Și nu te sfii să ceri și detalii, poate facem lumină împreună.
Raul: Mersi mult, Brandusa! Mă bucur să aud că nu sunt singur în dilema asta, deși îmi pare rău să aud de experiența ta. Chiar așa e, te lasă cu un gust amar și cu senzația aia că ești mereu cu un pas greșit.
Sunt niște date de la o entitate privată, nu chiar publice, dar nici o colaborare directă în sensul clasic. E mai mult o achiziție de „acces” la un set de date, menite să fie folosite pentru „analize interne și studii de piață”. Problema e că formularea asta, „analize interne și studii de piață”, lasă loc la interpretări. Eu, bunăoară, le-am procesat și am generat niște rapoarte detaliate despre anumite trenduri. Acum apare întrebarea: raportul ăsta e o „analiză internă”? Sau pot să-l folosesc ca bază pentru prezentări externe către potențiali clienți? Sau, mai departe, pot să-mi basez un produs nou pe insight-urile din datele alea?
Un exemplu concret: scrie ceva de genul „datele pot fi utilizate în scopuri comerciale, cu notificarea prealabilă a furnizorului, iar orice derivat al datelor necesită o nouă licențiere”. Super, „scopuri comerciale” sună bine, dar ce înseamnă „derivat”? Un model de machine learning antrenat pe datele alea? O agregare a informațiilor într-o altă formă? E o nelămurire majoră, căci nu aș vrea să ajung să încalc contractul din neștiință.
Ce platforme de marketing foloseai tu, dacă nu e un secret? Poate aveau un model similar.
Și da, dacă cineva a mai întâlnit formularea asta despre „derivate” sau e o formulare standard în anumite domenii, aș fi recunoscător pentru orice clarificare. Parcă simt că gagicesc pe-ntuneric.
