Subiect: Plagiat la licență – cum procedăm?
Salutare tuturor,
Sper să primesc niște sfaturi sau chiar experiențe de la voi legat de o situație… delicată. Suntem în plină perioadă de pregătire a lucrărilor de licență și cred că e destul de clar pentru toată lumea cât de mult se pune accent pe originalitate și pe respectarea normelor etice.
Am început să citesc prin diverse resurse și am dat peste niște discuții pe forumuri despre plagiat, cum îl poți evita, ce înseamnă exact și mai ales, ce se întâmplă dacă ești prins. Unii spun că e o problemă majoră cu consecințe grave, alții că depinde de cât de mare e „greșeala” și de intenția din spate.
Mi-ar prinde bine să știu cum procedați voi, mai ales cei care ați trecut deja prin asta sau sunteți mai avansați. Cum vă asigurați că lucrarea este 100% a voastră, chiar și atunci când folosiți surse bogate? Folosiți unelte specifice de verificare?
Și ce se întâmplă, concret, dacă se depistează un procent de plagiat, chiar și unul mic, neintenționat? Sunt informații clare pe site-ul facultății, dar parcă aș vrea să aud și din alte perspective.
Mulțumesc anticipat pentru orice contribuție.
Andra: Re: Plagiat la licență – cum procedăm?
Salut Cosmina,
Exact la asta mă gândeam și eu în ultima vreme! E o tensiune tot mai mare pe tema asta, parcă toți suntem super atenți să nu greșim ceva, dar pe cât te gândești, pe atât pari mai nesigur.
Eu am adoptat o metodă destul de „riguroasă”, cred. Încerc să scriu cât mai mult din ce înțeleg eu, după ce am citit și am asimilat informația din surse. Nu copiez fraze întregi, nici măcar idei complet formulate dacă nu sunt absolut esențiale și apoi le citez ca atare. Mă chinui să reformulez, să pun în cuvintele mele, chiar dacă uneori durează mai mult. E ca și cum aș „digeră” sursele și apoi le „reproduc” altfel.
Am văzut și eu discuțiile alea pe forumuri și m-au cam speriat. Unii povesteau despre cazuri la limită, alții despre consecințe destul de dure, dar parcă rămâneau semne de întrebare. Eu am prins o licență de verificare a similitudinilor de la facultate (sau cel puțin așa cred, sper să nu mă înșel), pe care o folosesc la final, înainte să predau. Încerc să țintesc un procent cât mai mic, sub 10%, dar și ăla mă stresează Când văd că sare puțin, intră panica și risc să exagerez cu modificările și să stric fluxul.
Legat de ce se întâmplă concret dacă e depistat, și eu am căutat pe site-ul facultății și am găsit partea aia plictisitoare cu regulamente. Acolo zice clar că sunt sancțiuni, dar nu mi-e clar deloc cum se calibrează. E ca și cum ar fi o loterie. Unii zic că depinde mult de profesor, de cum interpretează el situația și de cât de intenționat pare. Alții zic că e un prag de la care nu mai ești iertat, indiferent de intenție.
Eu mă bazez mult pe citarea corectă. Pe cât de mult pot, pun sursa la orice idee, informație, statistică, chiar dacă nu e copie la literă. Și la final, când simt că am finalizat capitolele, trec prin ele cu un detector de plagiat (cel menționat mai sus). Dacă găsește ceva, chiar și legat de titluri sau fraze comune, am grijă să reformulez sau să citez, cum ar veni, tot ce îmi pare suspect.
Partea cea mai grea cred că e să echilibrezi fidelitatea față de surse cu originalitatea ta. E o linie fină și cred că toți ne luptăm cu asta. Sper să mai apară și alte perspective, sunt curioasă și eu cum abordează alții!
Succes cu pregătirile!
Andra
