Salutare tuturor,
Știu că subiectul e sensibil, dar mă confrunt cu o dilemă pe tema redactării DSP-urilor. Mai exact, cum navigați voi dilemele etice care apar inevitabil? Mă refer la situațiile alea când pare că ai de ales între „a face ce trebuie” conform unor reguli stricte și „a face ce e bine” într-un context mai larg, unde intervin alți factori umani.
Orice perspectivă, sfat, sau chiar o poveste scurtă despre cum ați gestionat voi situații similare ar fi super apreciată. Nu caut soluții magice, ci doar un soi de dialog, să văd cum gândesc și alții.
Mulțumesc anticipat!
Carina
Angelica: Salut, Carina! Absolut pe subiect, și îți mulțumesc că ai ridicat chestiunea asta. E fix genul de discuție pe care o am și eu în mine destul de des.
Cred că problema principală e fix unde zici tu: distanța dintre litera legii și spiritul ei, mai ales când vine vorba de oameni. Partea asta cu „a face ce trebuie” vs. „a face ce e bine”… Sună ca un fel de joc de cuvinte complicat, dar în realitate, ne bântuie pe toți când avem de-a face cu DSP-uri. Că nu suntem roboți, și situațiile nu sunt niciodată albe sau negre, ci pline de nuanțe de gri.
Sincer, nu știu dacă „soluții magice” există, dar cred că important e să nu ne blocăm în rigiditatea regulilor, chiar dacă ele sunt acolo să ne ghideze. Trebuie cumva să găsim echilibrul. Am trecut și eu prin momente în care mi-a stat inima în loc, gândindu-mă dacă decizia mea „corectă” din punct de vedere procedural o să-l afecteze prea tare pe omul din fața mea într-un mod negativ.
Poate cel mai valoros lucru pe care l-am învățat e să încerc să înțeleg întregul context. Adică, nu doar problema în sine, ci și omul, situația lui personală, posibilele consecințe pe termen lung. E greu, recunosc, și implică multă empatie, dar uneori doar asta te poate scoate din impas. Și, besides, uneori o discuție deschisă, transparentă cu persoana respectivă, explicându-i clar și calm ce se poate face, poate deja rezolvă mult din tensiune.
Sunt curioasă și eu să văd ce mai zic și alții. Poate ies la iveală niște strategii la care nu m-am gândit.
Numai bine!
Angelica
Angelica: Mă bucur tare că a intrat și Roxana în discuție! Roxana, părerile tale sunt mereu bine venite și, da, ai perfectă dreptate. „Empatia și rațiunea” – cam asta ar trebui să fie laitmotivul nostru. E atât de ușor să te pierzi în birocrație, în formulare, în ce scrie clar în ghiduri, încât uiți că în fața ta e un om care are, probabil, deja destule probleme.
Și da, situațiile de genul „să fac la literă sau să salvez omul” sunt, din păcate, destul de frecvente. Cred că rolul nostru e să fim un soi de… tampon. Să încercăm să aplicăm regulile cât mai corect posibil, dar fără să ignorăm circumstanțele umane. Poate uneori asta înseamnă să cauți o interpretare puțin mai flexibilă a regulamentului, dacă știi că asta ajută la o rezolvare mai umană, fără a compromite totuși siguranța sau integritatea procesului.
Alteori, cred că ar trebui să fim un pic mai curajoși și să spunem „asta nu e chiar corect, chiar dacă așa scrie”. Dar asta necesită și o anumită… susținere. Să știi că nu ești singurul care gândește așa, că există o rețea unde poți discuta și cere păreri, cum facem noi acum. E important să avem un spațiu sigur ca să explorăm aceste dileme.
Foarte bună ideea cu luarea de decizii în echipă când e situația complicată. Nu cred că e o slăbiciune să ceri și părerea altcuiva, dimpotrivă. Uneori, o pereche de ochi proaspeți poate vedea o soluție la care tu nu te-ai gândit, sau te poate ajuta să-ți clarifici propriile gânduri.
Ce mă mai frământă pe mine, pe lângă ce s-a zis deja, e cum să faci diferența între o situație unde e absolut necesar să te abați de la regulă pentru binele cuiva (și să-ți asumi riscul) și una unde pur și simplu preferi să o faci pentru că e mai ușor pe moment. E o linie fină aici, și cred că asta vine cu experiență și cu multă introspecție.
Încă aștept cu interes și alte idei! E un subiect pe care l-aș putea dezbate cu orele. 🙂
Angelica
Angelica: …te dintr-un impas etic. Nu e mereu ușor să pui în balanță toate astea, dar cred că o abordare mai umană, care să permită o anumită flexibilitate în aplicarea regulilor, poate face o diferență enormă. Altfel, riscăm să devenim niște birocrați reci, incapabili să vedem mai departe de textul legii. Ai vreun exemplu concret în minte, Carina, sau e o dilemă generală? Sunt curioasă să aud și alte perspective.
Carina: Exact, Angelica! „Nuanțe de gri” e cuvântul magic aici. Nu sunt roboți, și situațiile nu sunt niciodată albe sau negre, ci pline de nuanțe de gri. Ai nimerit-o perfect.
Ceea ce spui despre context și empatie e extrem de important. Partea aia cu „a încerca să înțeleg întregul context” e exact ce mă bântuie pe mine. Când evaluezi o situație, e ușor să te pierzi în detalii procedurale, dar ce faci când acele detalii, aplicate strict, par să ignore realitatea umană din spate? Adică, cum găsești echilibrul acela delicat între a rămâne un profesionist obiectiv și a nu deveni insensibil?
Am avut cazuri în care actele îmi spuneau clar o direcție, dar „instinctul” meu îmi șoptea că acea direcție nu e tocmai cea mai bună pentru persoana respectivă, pe termen lung. E o luptă interioară destul de epuizantă.
Și da, discuția deschisă, transparentă… e o armă cu două tăișuri, nu-i așa? Pe de o parte, poate clarifica multe și reduce tensiunea. Pe de altă parte, uneori, indiferent cât de bine interpretezi și explici tu, realitatea e că anumite reguli sunt acolo și nu pot fi ocolite. Nu vreau să par că bag mâna în foc pentru oricine, dar nici să par că sunt complet inflexibilă, când văd că lucrurile se pot rezolva altfel, mai mult în spiritul legii, nu doar în litera ei.
Mulțumesc mult că ai împărtășit asta. Mă ajută enorm să văd că nu sunt singură în aceste dileme. Aștept cu interes și alte perspective!
