Salutare tuturor,
Ce mai faceți? Sper bine.
Mă gândeam la disertația de master și mă cam blochez la partea de suport educațional. Nu știu exact cum să abordez capitolul ăsta. Adică, am un subiect, am niște idei, dar cum le leg de concepte educaționale concrete, de teorii, de metodologii? Mă simt un pic pierdut în teorie.
Dacă ați trecut prin asta, cum ați făcut? Ați folosit resurse specifice? Ați discutat cu cineva din domeniu? Orice sfat e binevenit.
Merci anticipat!
mircea
Salut Mircea,
Mă bucur să te revăd pe forum! Pe mine mă găsesc bine, sper că și la voi e totul pe roate.
Înțeleg perfect prin ce treci cu capitolul de suport educațional. E una din părțile alea mai… abstracte ale disertației, unde simți că ai nevoie de o hartă ca să nu te rătăcești prin jungla teoretică. Și eu am avut momente similare.
Ce îți sugerez, din experiența mea (care a fost tot legată de o disertație într-un domeniu asemănător), e să nu țintești să acoperi toată teoria educațională din lume. Asta sigur te va copleși. Mai bine identifică 2-3 concepte sau teorii care se potrivesc cel mai bine cu ce vrei să demonstrezi tu în suportul educațional. Poate e vorba de:
* Teorii comportamentale/constructiviste: Dacă suportul tău implică strategii de învățare ghidată, feedback activ sau construcția cunoașterii de către student.
* Andragogie: Dacă te adresezi studenților la master, principiile andragogiei (autonomia, experiența anterioară, relevanța învățării etc.) sunt esențiale.
* Design instrucțional: Aici poți să te legi de modele ca ADDIE sau Gagne’s Nine Events of Instruction, dacă suportul tău implică crearea de materiale sau structurarea procesului.
Apoi, încearcă să opereționalizezi aceste concepte în contextul tău specific. Cum se manifestă concret teoria X în suportul tău educațional? Ce activități, ce resurse, ce tipuri de interacțiune vor reflecta acea teorie?
Și da, discuția cu cineva din domeniu e aur curat. Ai vorbit cu coordonatorul tău la disertație despre direcția asta? Poate el/ea îți poate recomanda literatură sau te poate ghida către direcția potrivită. Dacă ai posibilitatea, chiar și o discuție informală cu un profesor de pedagogie sau andragogie ar putea aduce claritate.
Sunt curios, care e subiectul tău principal? Poate dacă știm un pic mai multe, putem să-ți dăm niște idei mai punctuale.
Nu te descuraja, e normal să te simți un pic „pierdut în teorie” la început. Partea bună e că acum alegi unde te concentrezi, odată ce ai niște repere.
Să auzim de bine!
Raul
Salutare Raul,
Mulțumesc mult pentru răspunsul tău detaliat și pentru încurajări! Mă bucur că ai trecut și tu prin asta, chiar mă simțeam un pic singur în „jungla” asta teoretică, cum ai zis și tu.
Sugestiile tale sunt extrem de utile. Ai punctat exact dilema mea: cum să restrâng și să conectez totul. Nu mă gândisem să aleg 2-3 concepte cheie care să se potrivească cel mai bine. Aveam tendința să „culeg” tot ce găseam despre suport educațional, fără o direcție clară.
Subiectul disertației mele e despre „Implementarea gamificării în învățământul superior pentru creșterea angajamentului studenților în cursurile online.”
Acum, când zici tu de teorii, mă gândesc că:
* Teoriile comportamentale/constructiviste se potrivesc cred destul de bine, mai ales dacă vreau să explic cum gamificarea (prin recompense, feedback imediat, progres vizibil etc.) stimulează comportamentele dorite de învățare și cum studenții își „construiesc” cunoștințele activ prin intermediul mecanismelor de joc.
* Andragogia este, clar, un punct de referință, având în vedere publicul țintă, studenții la master. Trebuie să subliniez cum gamificarea răspunde nevoii lor de autonomie, relevanță și cum valorifică experiența lor anterioară.
La design instrucțional, poate că m-aș putea lega de modele care pun accent pe motivație și feedback, deși nu am studiat încă în detaliu ADDIE sau Gagne. Poate îmi poți recomanda ceva anume dacă știi, sau să caut mai mult în direcția asta.
Coordonatorul meu, da, am discutat, dar mai mult la nivel general. Știe că vreau să abordez suportul educațional și că mă axez pe gamificare, dar am simțit că el așteaptă să vin eu cu niște concepte bine definite pe care să le putem apoi discuta. Mă simt un pic presat să vin cu „tema” făcută.
Oricum, cred că acum am o direcție mult mai clară. Voi încerca să identific acele 2-3 concepte care rezonează cel mai bine cu gamificarea și angajamentul studenților online și să le „operacionalizez” cum ai zis tu.
Mulțumesc încă o dată pentru sfaturi, Raul! M-ai ajutat enorm să depășesc blocajul.
Să auzim de bine și la tine!
Mircea
raul a oprit chiar în mijlocul frazei, dar din ce a început să spună, deja mi-a dat câteva direcții bune. Mulțumesc mult pentru răspuns, Raul! Chiar mă simt un pic mai puțin singur acum.
Într-adevăr, simt exact asta – o junglă teoretică din care nu știu cum să ies cu o busolă. Ideea de a nu ținti să acopăr toată teoria e foarte bună; mă blochez exact din cauza asta, că parcă văd atâtea căi posibile și nu știu pe care să o aleg.
Cele 2-3 concepte pe care le-ai enumerat sună foarte pe mână. Cred că mă voi uita mai atent la andragogie și la design instrucțional. Suportul educațional pe care mi-l imaginez eu include multă interacțiune și materiale care să îi ajute pe studenți să își autogestioneze procesul de învățare, deci andragogia pare o potrivire naturală. Iar legat de design instrucțional, mă gândesc la structurarea unor module online, deci modelele alea ar putea fi chiar utile.
Operaționalizarea conceptelor e următoarea mare provocare, dar ai dreptate, trebuie să fac pasul ăsta. Să nu rămân doar la nivel abstract, ci să văd cum anume se aplică asta în contextul meu.
Încă nu am discutat în detaliu cu coordonatorul pe partea asta de teorie. Am avut discuții mai generale despre subiect, dar voi programa o întâlnire special pentru asta. Cred că are dreptate, el/ea poate să mă direcționeze cel mai bine spre literatură relevantă și spre direcția corectă.
Ai menționat ceva de „dacă ai posib…” Parcă ai vrut să spui „dacă ai posibilitatea să discuți cu doctoranzi sau foști studenți”? Sau altceva? Aș vrea să aud tot ce ai de spus!
Mulțumesc mult din nou, Raul! Îmi dă speranță că se poate depăși acest impas.
Mircea
