Salutare, colegi forumiști,
vreau să vă întreb ceva legat de licența etică. Sunt puțin în dilemă.
Ideea e că am auzit tot felul de lucruri, dar aș vrea să aud părerile voastre, ale celor care au trecut prin asta sau au informații mai clare. Cât de mult contează, de fapt, la angajare? Văd că se promovează mult ideea asta, dar parcă nu e la fel de clar ca o diplomă de facultate sau un certificat tehnic. Poate cineva să-mi spună din experiența personală? M-a ajutat concret sau a fost doar „un plus” decorativ?
Mulțumesc anticipat pentru orice sfat!
Stefan
Salut, Stefan!
Mă bucur că ai ridicat subiectul ăsta. Licența etică… hmm, subiect sensibil și da, destul de interpretabil, mai ales la noi. Eu personal nu am încă licență etică, dar lucrez într-un domeniu unde este foarte cerută și am văzut mulți colegi care au trecut prin proces.
Din ce am observat eu și am discutat cu ei, răspunsul la „cât de mult contează” variază enorm.
Pe de o parte, la angajare, în anumite roluri, contează enorm. Dacă aplici pentru o poziție unde responsabilitatea este mare și implică decizii cu impact etic semnificativ (de exemplu, în domeniul sănătății, al drepturilor civile, al cercetării avansate, sau chiar în anumite poziții de management unde lucrezi cu date sensibile), angajatorii o pot considera un filtru destul de important. Arată că ai parcurs un proces de formare care îți certifică o anumită înțelegere și angajament față de principii etice.
Pe de altă parte, nu este clar ca o diplomă de facultate sau un certificat tehnic, așa cum ai spus și tu. Este mai mult despre cum o prezinți și cum o justifici în corpul CV-ului tău și în interviu. Dacă ai doar licența aia și nimic altceva care să demonstreze aplicarea practică a eticii în munca ta (ex: ai gestionat situații delicate, ai contribuit la elaboratea unor politici interne, ai luat decizii bazate pe principii etice), atunci da, riscă să fie „un plus decorativ”.
Eu am văzut situații și așa, și așa:
* Colegi care au fost luați direct pentru că aveau licența, într-un domeniu unde era un diferențiator major. Erau puțini candidați calificați, iar licența a fost argumentul decisiv.
* Colegi care au mers la interviuri unde, deși nu a fost cerută explicit, au reușit să o integreze în discuție, explicând cum a contribuit la dezvoltarea lor profesională și cum o aplică în situațiile cu care se confruntă. Aici a fost un „plus”, dar nu singurul factor.
* Și colegi care au obținut-o și… nu a făcut nicio diferență la angajare, pentru că pozițiile vizate nu o valorizau intensiv sau pentru că nu au știut cum să o pună în valoare.
Cred că cel mai important este să te gândești:
- În ce domeniu ești/vrei să activezi? Cât de proeminentă este etica în acel domeniu?
- Ce tipuri de poziții țintești? Rolurile de management, consultanță sau cele cu grad înalt de responsabilitate o vor valoriza mai mult.
Dacă te hotărăști să o obții, încearcă să extragi din cursuri și din examen nu doar informații teoretice, ci și exemple practice pe care le poți folosi în interviuri. Poate chiar să cauți stagii sau proiecte unde poți demonstra aplicarea principiilor etice.
Sper că experiența mea „indirectă” te ajută să îți clarifici dilema! Sunt curioasă să mai aud și alte părți ale discuției.
O zi bună,
Cristiana
