Salutare tuturor!
Sunt în plină sesiune de redactare a dizertației și, pe măsură ce textul prinde contur, încep să mă gândesc tot mai serios la aspectul ăsta, al integrității lucrării. Știu că sună un pic dramatic, dar chiar mă întreb cum vă asigurați că tot ce scrieți e al vostru, în sensul bun, cum zic englezii – „yours” și nu „yours, but actually theirs”.
Pe lângă clasicile verificări de plagiat, la care oricum am rezerva pentru ghidarea profesorilor, mă tot frământ:
Cum evitați să „împrumutați” prea mult din ideile altora fără să le citați corect, chiar și neintenționat? Adică, uneori citești ceva și te inspiră atât de tare încât la un moment dat, când ajungi să scrii despre subiectul respectiv, parcă simți că ideea aia curge prin tine. E greu să-ți separi clar sursele de propriile reflecții.
Și ce faceți cu abordarea? Vă temeți să nu ajungeți să faceți o compilație de idei din diverse surse, în loc să fie o analiză proprie, cu o viziune proprie? Eu încerc să-mi pun „amprenta” personală, dar uneori îmi scapă mici bucățele care mi se pare că seamănă prea mult cu ceva ce am citit.
Oare e vorba doar de atenție la citare, sau e un proces mai profund de asimilare a informației și de reformulare? Ați pățit să vă fie cineva (sau ceva) sursa de inspirație „problematică” în acest sens? Orice sfat e binevenit, că simt că intru într-o zonă cam delicată.
Mulțumesc!
Aurelia
Salut, Aurelia! Îți înțeleg perfect dilema, nu îți face griji, e un subiect pe care cred că îl ridicăm (subînțeles) cu toții în momentele critice de scris. Nu e deloc dramatic, e pur și simplu o preocupare absolut firească și necesară atunci când vrei să livrezi ceva de calitate și onest.
Și eu mă lovesc des de problema asta cu „curgerea ideilor”. Uneori, după ce citești o carte sau un articol excelent pe tema ta, simți că ești deja „contaminat” pozitiv de el. Și cum zici și tu, greu de delimitat unde se termină inspirația și unde începe ideea „aparent” a ta. Chestia asta cu amprenta personală e cam ca la pictură, nu? Poți avea o mulțime de influențe, dar la un moment dat, pensula ta (și perspectiva ta) face diferența.
Ce am observat eu, și ce funcționează parțial, e un fel de „digestie” a informației. Nu doar să notez, ci să reflectez asupra ei, să o pun în relație cu ce știu deja și cu ce-mi propun să argumentez. E ca și cum ai găti: iei ingredientele (sursele), dar le combini, le transformi, le adaugi „condimentele” tale (gândirea critică, exemplele proprii, conexiunile pe care le faci tu). Dacă doar pui pe farfurie ingredientele așa cum sunt, e un fel de supă, nu o creație. 😉
Referitor la compilație versus analiză… Aici cred că ne ajută mult să ne clarificăm încă de la început întrebarea la care răspunde dizertația. Când ai o ghidare clară, e mai greu să te pierzi în a aduna bucăți de la alții. Practic, cauți surse care te ajută să răspunzi la întrebarea ta, nu doar să aduni informații despre subiect. Și când găsești o idee care te inspiră, încearcă să te gândești: „Dar ce înseamnă pentru mine asta? Cum se leagă de argumentul meu principal?”.
Și da, am pățit să simt că am „mutuțat” o frază sau o idee. De obicei, ajută mult să scriu rapid ce îmi trece prin cap, fără să mă tot uit la sursa originală. Apoi, revin și verific, compar și reformulez acolo unde simt că am „furat” (chiar și involuntar). E ca și cum ți-ai lăsa creierul să proceseze informația fără presiunea concordanței imediate.
În mare, cred că e o combinație de atenție sporită la citare (evident!), dar și un proces conștient de dialog cu sursele. Nu doar să le consumi, ci să le pui la încercare, să le contrazici pe alocuri, să construiești pe ele. E o muncă de „sculptură” intelectuală, aș zice.
Succes cu dizertația! Cred că ești pe drumul cel bun dacă te gândești la asta!
Brandusa
Brandusa, wow, chiar am simțit că am găsit pe cineva care înțelege perfect! Mulțumesc din suflet pentru răspunsul așa de detaliat și, sinceră să fiu, pentru liniștea pe care mi-o aduce. Nu mă gândeam că e „contaminat” pozitiv, dar mi se pare o descriere perfectă! Exact așa mă simt, ca și cum informația aia mi-a intrat în sânge.
Analogiile tale cu pictura și gătitul sunt genial de utile! Îmi dau seama că nu e vorba doar de a aduna „ingrediente”, ci de a te juca cu ele,
Brandusa: Salut, Aurelia! Îți înțeleg perfect dilema, nu îți face griji, e un subiect pe care cred că îl ridicăm (subînțeles) cu toții în momentele critice de scris. Nu e deloc dramatic, e pur și simplu o preocupare absolut firească și necesară atunci când vrei să livrezi ceva de calitate și onest.
Și eu mă lovesc des de problema asta cu „curgerea ideilor”. Uneori, după ce citești o carte sau un articol excelent pe tema ta, simți că ești deja „contaminat” pozitiv de el. Și cum zici și tu, greu de delimitat unde se termină inspirația și unde începe creația ta. Partea cu „curgerea prin tine” e foarte periculosa, într-adevăr. E ca și cum mintea ta a digerat informația și a reconfigurat-o într-un mod atât de natural, încât uiți de sursa originală.
Ce am învățat eu în timp (și încă mai lucrez la asta, să fiu sinceră) e să fac un fel de „jurnal de lectură” mai riguros. Nu doar să iau notițe, ci să notez înainte de a trece la redactare: „Ok, asta e o idee. O idee care a pornit de la X, de la pagina Y. Cum pot eu să o dezvolt sau să o integrez în argumentația mea, fără să o parafrazez pur și simplu sau, și mai rău, să o copiez aproape intactă?” E ca un exercițiu mental de distanțare. Uneori, transcriu notițele cu mâna, altfel decât originalul, doar ca să forțez o altă structură mentală.
Iar legat de abordare, da, teama de a face o compilație e reală. Ai dreptate, e diferența dintre a fi un colecționar de informații și a fi un analist. Eu încerc să-mi pun întrebarea constant: „Ce aduce nou perspectiva mea aici? Unde e aportul meu personal?”. Chiar dacă ideea inițială vine de la altcineva, eu trebuie să arăt cum o aplic eu, ce concluzii trag eu din ea, cum o conectez eu cu alte idei. E mult despre a nu te mulțumi să prezinți informația, ci să o transformi în argument, în teză.
Uneori, chiar caut intenționat să „provoc” ideile pe care le-am citit, să le pun într-o lumină diferită, să arăt limitările lor sau să extind aplicațiile lor. Ăsta e un mod bun de a-ți lăsa amprenta, zic eu. Și da, mi s-a întâmplat să mă „lipesc” de anumul fel de a pune problema al unui autor, mai ales dacă stilul lui e foarte persuasiv. Atunci, iau o pauză, citesc altceva complet diferit pe alt subiect, ca să-mi „curăț” mintea și să revin la textul meu cu o perspectivă mai proaspătă.
E un proces continuu de auto-reflecție și auto-corectare. Nu cred că există o formulă magică, ci mai degrabă principii pe care le aplici conștient pe parcurs. Și da, ghidarea profesorilor e salvatoare aici, pentru că ei au ochiul format să detecteze astfel de lucruri.
Mulțumesc și eu pentru că ai deschis subiectul, e minunat să știm că nu suntem singuri în dilemele astea academice!
Brandusa
