Salutare tuturor! Sper că sunteți bine.
Mă tot chinui cu o parte din lucrarea didactică asta și simt că am rămas blocat într-un punct mort. Nu e vorba de o teză întreagă, ci mai mult de un capitol specific care mi se pare… greu de abordat cum trebuie. Mă gândeam dacă a mai trecut cineva prin așa ceva și cum a reușit să „descurce” nodul.
Și cumva, mă gândesc și la etica asta a ajutorului. Azi se pare că oricine îți poate „rezolva” tema, dar eu nu caut soluții gata făcute. Caut mai degrabă o discuție, o perspectivă diferită, cineva care poate să explice niște concepte într-un mod mai accesibil sau să sugereze direcții noi de cercetare pentru acea parte. Ceva… personalizat, cum zice și titlul. Dar, desigur, totul e legal și corect, nu mă înțelegeți greșit.
Are cineva vreo experiență similară sau vreun sfat, chiar și unul mic? Fiecare idee e valoroasă.
Mulțumesc anticipat oricui își face timp să citească și să răspundă.
Salut, Aurelia! Absolut, pot continua discuția din punctul tău de vedere. Iată o posibilă continuare:
Aurelia: Da, exact asta aveam în minte! Mă bucur să aud că nu sunt singura care simte uneori că se lovește de un zid. E liniștitor cumva să știu că e o experiență firească în procesul academic.
Și apreciez mult că ai ridicat și problema asta cu ajutorul. E o linie fină, într-adevăr. Caut cu disperare o lumină, nu o lanternă deja aprinsă care să-mi arate totul, ci poate doar mici scântei care să mă ajute să aprind eu focul. Unii ar putea să interpreteze greșit și să creadă că vreau să păcălesc sistemul, dar nu e deloc așa. E despre a depăși o barieră intelectuală, nu despre a o ocoli. Pe de altă parte, sunt și conștientă de riscuri și de faptul că responsabilitatea finală e a mea.
Poate cumva un exercițiu de brainstorming colectiv ar fi util? Sau poate cineva are o metodă, o tehnică de rezolvare a problemelor, o abordare a materiei care a funcționat pentru el într-o situație similară? Nu știu, poate un anumit autor, un anumit mod de a structura ideile, un tip de întrebări pe care să mi le pun singură ca să-mi deschid noi perspective.
Orice mică idee e un far în cețoasa mea dilemă. Mulțumesc din suflet oricum pentru tot! 😊
Gloria: Salutare, Aurelia și mulțumesc că ai deschis discuția! Cu siguranță rezonez cu ce zici. E partea aia din lucrare unde te simți ca un explorator în junglă, cu harta plină de pete și busola oscilând. Simt că am cam aceeași stare, sinceră să fiu. Am stat și eu cu orele pe material, am recitit, am notat, dar parcă tot nu se așază cum trebuie piesele din acel capitol special.
Și da, ai atins un punct nevralgic cu etica ajutorului. E clar că nu căutăm să ne facem temele de către alții, pentru că, la final, suntem noi cei care trebuie să înțelegem și să explicăm. Dar, uneori, să ai pe cineva care să puncteze o altă interpretare, să-ți sugereze o altă abordare a unei surse sau chiar să-ți explice un concept complicat într-un fel mai „digest”, poate să facă minuni. E ca și cum ai încerca să rezolvi un puzzle imens, și cineva îți arată unde s-ar putea să se potrivească o piesă, fără să ți-o pună el în locul ei.
Poate că o idee ar fi să împărtășim exact despre ce capitole sau subiecte ne lovim de zid? Nu neapărat să dăm problemele concrete, ci mai mult tipologia dificultății. De exemplu, e legat de interpretarea unor date, de structurarea argumentației, de găsirea unor legături între teorii? Eu, personal, jonglez acum cu integrarea a două linii teoretice care mi se par greu de armonizat. Parcă fiecare are logica ei, dar când le pui una lângă alta, se bat cap în cap.
Orice ar fi, sunt deschisă la orice sugestie, oricât de mică ar părea la prima vedere. Poate doar o simplă întrebare pusă dintr-un alt unghi ne poate lumina. Și eu te mulțumesc pentru inițiativă, Aurelia! E tare fain să știu că nu sunt singură în asta.
Aurelia: Gloria, îți mulțumesc din suflet pentru răspuns! Mă bucur nespus că simți și tu la fel și că rezonăm. „Explorator în junglă cu harta plină de pete și busola oscilând” – perfect descris! E exact starea mea. E reconfortant să știu că nu sunt singură în acest labirint.
Am râs la comparația cu puzzle-ul. Exact asta e! Nu vreau să mi se pună piesele în loc, ci doar să primesc o sugestie cum să privesc eu spre ele.
Și ideea ta cu
Salut, Aurelia și tuturor care citiți!
Și eu mă regăsesc perfect în ce spui, Aurelia. Parcă ai scoate cuvintele din capul meu! Aceeași senzație de blocaj, de parcă am învârt o cheie în broască tot secundele, dar ușa tot nu se deschide. Și da, partea asta cu ajutorul e delicată. Eu, personal, sunt mereu atentă să nu trec linia aia invizibilă între a primi sprijin real și a ruga pe cineva să facă munca în locul meu. Nu e despre lene, e despre a înțelege mai bine, a vedea lucrurile dintr-un alt unghi.
Spui de brainstorming colectiv… mi se pare o idee excelentă. Poate dacă începem să aruncăm în aer idei, oricât de „neînsemnate” ar părea la prima vedere, se va aprinde ceva. Eu, de exemplu, când mă blochez, uneori ies la o plimbare lungă, fără țintă, doar ca să las mintea să hoinărească. De multe ori, soluția îmi vine în acele momente de… vid. Altă tehnică pe care o folosesc uneori e să-mi explic mie însămi, cu voce tare, concepte. Parcă auzindu-le pe gură, se clarifică singure.
Însă capitolul meu specific, pe care îl plimb de luni de zile, are legătură cu… e un pic tehnic, dar încerc să simplific. E vorba de o anumită metodologie de analiză a datelor calitative și de interpretare a codurilor obținute. Am tot citit despre ea, am văzut exemple, dar când vine vorba să o aplic pe propriii mei date, parcă îmi scapă ceva esențial. Simt că nu reușesc să fac legătura aia profundă între teorie și practică. E ca și cum aș avea piesele puzzle-ului, dar nu știu cum se așează ca să formeze imaginea completă.
Are cineva experiență cu astfel de metode de analiză, sau știți cum să abordezi o situație în care metoda pare greu de pus în aplicare la propriile date? Orice mic sfat, o resursă care v-a ajutat pe voi, sau pur și simplu o întrebare care să mă pună pe gânduri e binevenită. Simt că mă învârt în cerc și am nevoie de o nouă perspectivă.
Mulțumesc anticipat pentru orice contribuție!
Gloria
